Το Ιστολόγιο που έχετε επισκεφθεί δημιουργήθηκε στα πλαίσια εργαστηριακής άσκησης του μαθήματος "Εκπαιδευτική Τεχνολογία και Πολυμέσα στην Εκπαίδευση" του Ετήσιου Προγράμματος Παιδαγωγικής Κατάρτισης (ΕΠΠΑΙΚ) της Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΑΣΠΑΙΤΕ) Βόλου. Λόγω του εργαστηριακού ύφους του, στη μορφή του έχουν προβλεφθεί προς ενεργοποίηση "ετικέτες" που να αφορούν μαθητές, γονείς και ευρύτερα το σχολικό περιβάλλον. Μελλοντικά ίσως να γίνει πραγματική χρήση των περιεχομένων που απευθύνονται στους μαθητές, στα πλαίσια της πτυχιακής άσκησης (βλ. σημείωση στο τέλος) της γράφουσας. Πέρα από τον εργαστηριακό του χαρακτήρα, στοχεύει να συμβάλει σε μία ευρύτερη συζήτηση γύρω από τα ζητήματα διαπραγμάτευσης της Μνήμης και της Προφορικής Ιστορίας στην Α/βάθμια και τη Β/βάθμια Εκπαίδευση.
Η γραμμική, γεγονοτολογική και εθνοκεντρική προσέγγιση της ιστορίας και της κοινωνίας - η οποία φωτίζει ελάχιστα σημαντικές πτυχές της νεότερης και σύγχρονης ιστορίας αυτού του τόπου, της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής και των ανθρώπων της - εγκλωβίζει τα μαθήματα της Ιστορίας και των Κοινωνικών επιστημών σε μία αντίληψη, σύμφωνα με την οποία Ιστορία είναι το απώτερο, μακρινό παρελθόν, για το οποίο μπορούμε να πληροφορηθούμε μαθαίνοντας ημερομηνίες και μελετώντας τα επίσημα κείμενα διακεκριμένων προσώπων. Τα τελευταία χρόνια αυτή η αντίληψη παρουσιάζει ρωγμές και νέες φωνές της ιστορίας "από τα κάτω", των ανθρώπων που αποτέλεσαν και αποτελούν τα δρώντα υποκείμενα της ιστορία και της κοινωνίας, αναδύονται, παρουσιάζοντας μας την πολυπλοκότητα και τη γοητεία του παρελθόντος της βιωμένης εμπειρίας και της μνημονικής της αφήγησης στο παρόν.
Σε μία προσπάθεια εξοικείωσης των μαθητών με τη μελέτη και τα εργαλεία διερεύνησης του παρελθόντος και του παρόντος, κρίνεται χρήσιμη, αν όχι απαραίτητη, μια διεπιστημονική συζήτηση Φιλολόγων, Ιστορικών (ΠΕ2), Κοινωνικών Ανθρωπολόγων και Κοινωνιολόγων (ΠΕ10). Στόχος δεν είναι να "φορτώσουμε" στους μαθητές ακόμα ένα μάθημα ή ακόμα μία ενδοσχολική δραστηριότητα, αλλά να συζητήσουμε πως μπορούμε να τους τροφοδοτήσουμε με εργαλεία κατανόησης των ανθρώπων και των κοινωνιών τους σε έναν άξονα χωροχρόνου, διανοητική διαδικασία χρήσιμη για την διαμόρφωσή τους ως δρώντα υποκείμενα και πολίτες. Επιπλέον εκτιμάται οτι αντίστοιχες προσεγγίσεις στη διδασκαλίας των σχετικών μαθημάτων ή ακόμα καλύτερα διεπιστημονικά εγχειρήματα στα πλαίσια των "μαθημάτων project" θα αποτελέσουν για τους μαθητές έναν ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο ενδοσχολικής και εξωσχολικής δραστηριοποίησης. Τα αποτελέσματα μιας συλλογικής ενασχόλησης των παιδιών με ζητήματα που τους προβληματίζουν και θα επιλέξουν να ασχοληθούν με αυτά, αυτή την ελευθερία μπορούμε να τη δώσουμε σίγουρα στα "μαθήματα project" αλλά και στα υπόλοιπα μαθήματα, μπορούν να μας μάθουν σίγουρα πολλά... Οι γνώμες όλων όσων έχουν αντίστοιχες ανησυχίες και προβληματισμούς, και κυρίως όσων ασχολούνται με τα μαθήματα της Ιστορίας, της Λογοτεχνίας, της Κοινωνιολογίας, της Ιστορίας των Κοινωνικών Επιστημών, της Κοινωνικής και Πολιτικής Οργάνωσης στην Αρχαία Ελλάδα, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής κ.α., είναι ευπρόσδεκτες, αλλά και απαραίτητες στη δημιουργό του ιστολογίου για να εξάγει χρήσιμα συμπεράσματα σε αυτή την πρώτη επαφή της με το χώρο της εκπαίδευσης με την ιδιότητας της εκπαιδευτικού.
Σημείωση: Φιλόδοξος στόχος είναι το παρόν ιστολόγιο να παρουσιάζει και να συζητά την πορεία και τα συμπεράσματα της πτυχιακής εργασίας της γράφουσας πάνω στο σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός μικρού project "ψηφιακής αφήγησης" σε μαθητικό πληθυσμό της Β/θμιας εκπαίδευσης, καθώς και να φιλοξενήσει τη δουλειά των ίδιων των μαθητών (Πρόταση και σχέδιο υπό διαμόρφωση, περισσότερα σε επόμενη ανάρτηση).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου